Pirkko Keskinen

Tällä kertaa Ruissalo-lehti ilmestyy elokuussa, kun kesä alkaa olla lopuillaan. Kulunut kesä on ollut viileämpi ja sateisempi kuin pari edellistä todellista hellekesää. Olen toiveikkaana ajatellut, syksystä tuleekin sitten normaalia lämpimämpi ja kauniimpi, kun tilastojen mukaan eri vuosien keskilämpötilat taitavat olla asteen erolla samankaltaiset.

Yhdistyksemme tärkeimmät tapahtumat tänä vuonna ovat kevään seminaari ja elokuun lopussa vietettävät Venetsialaiset. Kevään seminaarissa käsiteltiin Ruissalon virkistyskäyttöä ja pyysimme muutamalta saarella toimivalta taholta puheenvuoroja toiminnastaan. Turku Touringilta pyysimme jopa uusia avauksia aiheen ympäriltä. Niitä kuultiinkin koko joukko, mm. piknik-tuotepaketit ja parkkipaikan järjestäminen Vapaavaraston alueelle. Seminaarissa puheenvuoron käyttäneitten Aura-Golfin, Turun Pursiseuran ja Saaronniemen Saukkojen jäsenmäärä yhteensä on huikea, ja kun saarella toimii monia muitakin yhdistyksiä, voidaan hyvällä syyllä puhua Turun tärkeimmästä virkistyskeitaasta lähellä kaupungin ydinkeskustaa.

Me jotka olemme valinneet elinympäristöksemme Ruissalon, arvostamme ja kunnioitamme saaren runsaita mahdollisuuksia virkistyskäyttöön ja toivomme, että saamme vastavuoroisesti arvostusta siitä, että omalta osaltamme tuotamme Ruissalossa liikkuville mielihyvää pitämällä huolta taloistamme ja niitten ympäristöistä. Alkukesällä olin matkalla Yhdysvaltain itärannikon maaseudulla ja pääsin asumaan perheessä, jonka kotia muut paikkakunnan asukkaat kehuivat muun muassa sillä, että se on 150 vuotta vanha hieno talo, jossa perinteitä on vaalittu ja kuitenkin asutaan nykyaikaisen mukavasti. Niinhän tapahtuu myös täällä Ruissalossa, me asukkaat käytämme kaiken tarmomme ja varamme pitääksemme talomme kunnossa myös tuleville sukupolville. Tässä hometalojen ja jatkuvien putki- ja paalutusremonttien maassa herättää suurta ihmetystä, kun kertoo että asuu yli 160 vuotta vanhassa puutalossa!

Ruisrock on tältä kesältä jo ohi ja tuntuu siltä, että tämä 60.000 ihmisen tapahtuma muutaman päivän aikana on saanut sellaisen muodon, että suurempia ongelmia asukkaille ei synny. Toivoisi, että rocktapahtumaa varten varattu laaja alue voisi tarjota muuna aikana turkulaisille jotakin muuta kuin tyhjänä seisovan pellon. Aikoinaan alueen laajenemista perusteltiin virkistyskäytön lisäämisellä, mutta nyt se näyttää surkealta valkoposkihanhien valtaamalta kosteikolta. Onkin tapahtunut päinvastoin, uimarannalta ovat kadonneet lasten leikkivälineetkin!

Lehteemme on tällä kertaa liitetty myös palveluhakemisto, josta toivon olevan mahdollisimman paljon hyötyä!