uintiSaaronniemen Saukot on innolla ja aktiivisesti mukana uudessa yhteistyössä Turkulaisten avantouintikerhojen kanssa. Aloite ja ideointi sai alkunsa Turun Avantouimareissa ja siellä erityisesti puheenjohtaja oli aloitteellinen. Mukana uudessa yhteistyömuodossa ovat Saukkojen lisäksi Saaronniemen kärjessä toimiva Leirintäalueen talviuintisauna. Sitä ylläpitää Turun posti ja lennätin urheilijat. Turun Avantouimarit Ispoisissa on voimakas seura ja myös aloitteentekijänä kaikessa mukana. Neljäs yhteistyökumppani on Littoisten järvellä Villa Järvelän Avantosauna.

Yhteistyön alkua mietittiin jossain määrin myös Saukoissa. Aina meissä on salaliittoteorioiden vankkumattomia kannattajia, tämän kirjoittaja on lukeutunut heihin.

Nyt päästiin kuitenkin hyvään alkuun. Miten sellainen on mahdollista. Osapuolilla pitää olla rohkeutta yhteisen toiminnan aloittamiseen, ja sellainen löytyi.

Ensimmäinen yhteinen projekti oli avantouintipassi. Siinä uimarin piti vierailla kaikissa neljässä uintipaikassa ja sitten hän sai yhden ilmaisen uinnin. Lopuksi kaikki passin merkintöjä täyteen saaneet osallistuivat mittavaan arvontaan. Projekti oli onnistunut. Passi lisäsi jokaisen seuran uintimääriä ja monet uimarit olivat mielissään tutustuessaan toisiin uintipaikkoihin. Jatkossa yhteistyölle suunnitellaan uusia haasteita. Voitaisiinko järjestää yhteiset Joulujuhlat tai vastaavaa. Tällaista vie eteenpäin tietoisuus yksittäisen kerhon ihmisten niukasta osallistumisesta juhliin. Alkava yhteistyö talviuintikerhojen välillä on jo nyt osoittautunut onnistuneeksi ja menestykseksi. Siinä olisi mallia monille organisaatioille Turun seudulla. Hyötyjä tulee varmuudella. Pitääkö tällaista edes todistaa, sehän on aivan luonnollista.

Teuvo Tikkanen